Matematik - Mönster - Namnskylt

Under veckan har vi fortsatt arbetet med mönster. Vi har skapat namnskyltar med så många rutor som vi har bokstäver i vårt namn. Rutorna fick därefter färgläggas utifrån valfritt mönster. Färdiga namnskyltar laminerades och därefter hade vi långa mattediskussioner i helgrupp. Vi räknande hur många bokstäver de långa namnen hade. Hur många fler bokstäver har ex Vilhelm i sitt namn jämfört med Lea? Vi kom in på begrepp som fler, färre, dubbelt och hälften. Vi räknade hur många bokstäver vi hade i våra namn och vi räknade hur många vi var som ex skrev våra namn med 5 bokstäver. Övningen var mycket populär och eleverna visade på goda förmågor inom huvudräkning. Skyltarna har blivit mycket populära och eleverna vill gärna ta hem dem, men vi behåller dem på skolan ett tag till för fler övningar inom matematik. 








Vi började med en genomgång om hur skylten kommer att se ut samt lite inspiration kring hur mönster kan se ut. 

Eleverna fick sedan egna remsor med rutor vilka de skulle färglägga i ett mönster.


De färdiga namnskyltarna laminerade vi och samlade på golvet.



Slutligen hade vi diskussion med olika begrepp utifrån våra skyltar. 


Vi har även påbörjat enkla ritningar på halsbandsmönster. När alla elever har ritat sina halsband kommer vi att dra lott och eleverna kommer att få pärla halsband utifrån mönstret som de har dragit ut. :) 


Kommentarer