Matematik - Tallinje

 Matematik - Tallinje


Denna vecka har vi påbörjat vårt arbete med tallinjen. Tallinje är ett mycket användbart redskap inom många områden om man vet hur den ska användas på rätt sätt. Arbetet i klassen bestod av en genomgång i helklass där vi arbetade med tallinjen på olika sätt. Genomgången har varit både analog och digital. Även uppgifterna har varit av båda slagen. En sak som vi har provat ett antal gånger nu och som har fungerat väl är att dela upp gruppen när vi arbetar. Två kompisar, som sitter bredvid varandra arbetar med samma sak fast på olika sätt. Efter halva tiden byter man aktivitet. Så gjorde vi även denna gång. En kompis arbetade med ett mattehäfte och tränade tallinje medan kompisen bredvid tränade på samma sak fast på iPad. Det fungerar fantastiskt bra och skapar otrolig arbetsro.



Tallinje.



Talens grannar.


Enkla uppgifter som skulle adderas. Målet med uppgiften var att räkna med tallinjen och träna på att använda den. De flesta av våra elever klarar dessa uppgifter annars som huvudräkning.


Vi arbetar med samma innehåll men på olika sätt. Analogt vs digitalt :) 



Här hoppar vi kaninhopp.



Vilka tal saknas? Hur kan vi ta reda på att det är "ett-hopp" vi ska göra?


Vi har även en stor tallinje i klassrummet. Vem kan räkna till 100?


Kommentarer