Matematik - Kartläggning - Mönster


Vi har nu påbörjat vårt arbete med att kartlägga kunskaperna hos eleverna i svenska och matematik. I matematik har innehållet handlat om mönster. För att få igång tänket hos eleverna började vi dagen med att gå igenom vad mönster är samt hur vi kan bygga sådana. Vi har även provat att lägga mönster med klossar och geometriska former. För vissa elever är det mycket enkelt att se hur ett mönster är uppbyggt medan det är lite svårare för andra. Vi kommer att arbeta med med mönster under nästa vecka.





Här har vi lagt ett ganska svårt mönster. Vi har använt oss av olika färger och olika former men mönstret i sig är lika dant. 1 1 2, 1 1 2. 


Här har vi våra enklare mönster som är tydliga att se och som man kan jämföra i och med att klossarna sitter ihop. 


                                            

Här har vi en grupp elever som deltar i kartläggningen och lägger mönster utifrån frökens exempel:

gul blå blå, gul blå blå



 

Kommentarer